Get Adobe Flash player

HET ONTSTAAN EN DE EVOLUTIE TOT MEI 2012


1. De préhistorie

In juni 1975 studeerde Guido Boonen af als gegradueerde in boekhouden en bankwezen (A6/A1).  Na de (toenmalig verplichte) legerdienst van 11 maanden in België kon hij aan de slag als boekhouder in een Amerikaanse multinational.  Na 2 jaar hield hij het voor bekeken (geen promotiemogelijkheden – allemaal jonge mensen) en ging aan de slag als boekhouder bij een Joodse diamanthandelaar. Toen in de diamantsector in  1981 een zware crisis uitbrak, ging hij zijn geluk elders beproeven.  Hij ondervond snel dat zijn kennis van fiscaliteit best een opfrisser kon gebruiken, en in 1983 ging hij naar de Fiscale Hogeschool in Brussel voor zijn graduaat Fiscale Wetenschappen, dat hij dan ook in 1985 behaalde. Begin 1984 is hij als  zelfstandig boekhouder begonnen.  In 1986 werd hij erkend als accountant door het toen opgerichte Instituut der Accountants, thans Instituut der Accountants en Belastingconsulenten  (I.A.B.). In 1988 nam hij zijn eerste bediende in dienst.


2. De historiek

Op 4 januari 1990 werd het huidig “Accountantskantoor Boonen BVBA” opgericht als Burgerlijke vennootschap.  Het kantoor kende een gestadige uitbreiding. Medio 1990 werden de nog overblijvende cliënten van de confrater overgenomen, wat een grote stijging van werk met zich bracht.  Momenteel werken er 2 dames.  De zaakvoerder werkte part-time daar hij zijn kantoor van september 1997 tot en met september 1999 combineerde met een functie van financial controller bij een Belgische multinational in de haven van Antwerpen. Daar de combinatie niet houdbaar bleek is de zaakvoerder zich nadien terug volledig gaan toeleggen op het eigen kantoor. De zaakvoerder heeft thans tevens de erkenning van belastingconsulent op zak.


3. Het cliënteel

Het is een zeer uiteenlopend cliënteel. Dit gaat over de winkelier, de groothandelaar, de vrije beroeper, de kleine KMO in de vorm van een BVBA  tot de grotere KMO’s (meestal NV) met tientallen personeelsleden.  Er wordt ook niet gespecialiseerd in een bepaalde sector, niettegenstaande het cliënteel in de havensector toch een belangrijk deel uitmaakt van de portefeuille.

4. De activiteiten

Het kantoor houdt zich grotendeels bezig met het voeren van boekhoudingen. Tot en met het opstellen van jaarrekeningen en belastingaangiftes  De zaakvoerder houdt zich meer bezig met vennootschapsrechterlijke activiteiten, zoals oprichting van vennootschappen, statutenwijzigingen, bijstaan van vennoten e.d..  Hij doet ook controles van boekhoudingen, alsook belastingcontroles.  Tevens maakt hij regelmatig verslagen voor de omzetting van vennootschappen.

 

5. De organisatie

Het kantoor is gelegen op het gelijkvloers van een appartementsgebouw met 14 verdiepingen in Berchem, juist buiten de Ring rond Antwerpen. Het materiaal waarmee gewerkt wordt, is zeer modern en goed uitgerust met degelijke software. Er wordt gewerkt met het administratiepakkett Briljant en Expert-M (Kluwer Software).  Voor de belastingberekening en jaarrekeningen gebruikt men tevens de programma’s van Kluwer Software die mooi in elkaar vloeien.  Elke medewerker heeft een eigen e-mail adres en kan hij diverse fiscale en boekhoudkundige databanken raadplegen op het internet vanop afstand. Alle medewerkers kunnen inloggen op de server van het kantoor om te raadplegen of verrichtingen te doen. Eén van de laatste ontwikkelingen is het ter beschikking stellen van het pakket Briljant (zowel boekhouding als facturatie, voorraadopvolging, het maken van offertes en brieven, enz.) voor de cliënten, die hun boekhouding on-line kunnen voeren en/of raadplegen, genaamd E-Accounting.


6. Computerpark

De computers zijn Intel Core I7 met Windows 7 Professional en 8 Gb Intern geheugen. De schermen zijn 24” TFT.  Alle toestellen werken perfect en er zijn altijd reservecomputers standby om een panne op te vangen. De computers zijn ook voorzien van MS Office 2010. Op onze zeer performante server is SBS 2008 geïnstalleerd. Hij werd volledig vernieuwd in januari 2010. Er is een backupsysteem voorzien met tapes, zodat elke nacht na een werkdag een volledige backup van de data gemaakt wordt. Voor de beveiliging naar virussen e.d. werd geopteerd voor Trend Micro. Tevens een werd een hardwarematige firewall voorzien. Ook tegen stroomuitval is het geheel voorzien.  Er is immers een UPS geïnstalleerd die de server een half uur draaiende kan houden.  Deze UPS vangt tevens stroompieken op.